måndag 29 september 2014

I stormens öga - ett spel om barnens rättigheter

I vårt tema om demokrati har vi nu kommit in på mänskliga rättigheter. Vi startade arbetet med att spela ett spel som presenterar barnens rättigheter.

Spelet heter I stormens öga och är ett spel som UNICEF står bakom.



Nu när vi har spelat spelet vill jag att du funderar på två frågor och svarar på dem här i en kommentar eller skickar ett mail till mig. 

Vad lärde du dig när du spelade spelet?
Vad tyckte du om spelet? 

Tänk på att motivera det du tycker. Vad tycker och varför! 
Vi pratar vidare om barnens rättigheter på onsdag när vi träffas i skolan.


26 kommentarer:

  1. 1. Jag och min grupp lärde oss att sammarbeta och alla får säga vad dem tycker. Vi hade ett bra sammarbete och i min grupp var det: Ronja, Alva B, Edson, Edvin och Frida. Vi kom fram till alla svaren och utökade en fråga som inte var så motiverad till en som var väldigt motiverad. Att komma fram till svaren fick då alla säga var dom tycker som vi sedan röstar. Majoriteten bestämmer vad svaret blir på frågan. Alla i vår grupp var också ganska koncentrerade och hållde inte på med andra grejer.
    2. Jag tyckte att detta spelet var jätteroligt och man lärde sig mycket på det. Både att sammarbeta, diskutera, rösta och om den öde ön. Man hängde med i texten och det gick inte för snabbt. Filmen var bra till våran ålder. Eftersom man hängde med vädigt lätt. Jag tyckte också det på slutet var jätteroligt då man skulle utse var man var för nått på ön. Med hjälp av ett nummer. Jag hade nummer 18 och det var ett bra nummer. Alva B vid vårt bord hade nummer 21 och var extra smart som hon är i vanliga fall också. Så det var ganska kul och det var bara 2 st tror jag som blev extra smart. Man kunde bli Fiskare, Fruktplockare, Vattenbärare och den sista vet jag inte vad det var. Jag blev Vattebärare. Och det var bara jag, Albin, Oliver och Adam som blev det. Och vi tycker att vi fixade det bästa på ön.
    Det var en jättekul dag och jag vill gärna göra om det med klassen fler gånger.
    /Tindra

    SvaraRadera
  2. 1. När jag spelade spelet I stormens öga så lärde jag mig vilka krav man har som person när man hamnar i en situation som alla dem i spelet gör. Det är svårt när man inte vet vart man är eller hur stor mark man är på. Jag lärde mig också om vilket bra samarbete man måste ha för att stanna på en okänd Ö i ett år och hur bra man måste strukturera upp alla grejer som måste fixas för att alla ska kunna överleva.

    2. Jag tyckte att spelet I stormens öga var ett bra spel där man lärde sig mycket om hur man ska kunna överleva om man blir strandsatt på en övergiven Ö i ett år. Jag tyckte också att det var bra att man både kollade på film, funderade, skrev och samarbetade.

    SvaraRadera
  3. Jag har lärt mig mer om barns rättigheter och att samarbeta i grupperna jag lärde mig också att utveckla mina svar så att andra skulle kunna tycka som jag.

    Jag tyckte att det var jätte kul och att vi borde göra mer sådant. Det var också kul att få bestemma och rösta men det var roligast när man fick veta vem man blev.
    /Edson

    SvaraRadera
  4. Jag har lärt mig och jag tror att de flesta andra i min grupp lärde sig eller var det väldigt bra på det innan. För på de flesta gånger man skulle rösta så kom hela gruppen med olika saker och när det var dags och rösta så tyckte hela gruppen eller någon enstaka samma sak. Så jag har blivit bättre på att motivera. Jag har också blivit bättre på att lyssna på alla. Det är dom stora saken jag har säkert lärt mig mer.

    Jag tyckte spelet var roligt ett spel som var bra gjort på datorn för att spela flera alla andra bra spel jag har spelat har man behövt ha en dator var. Jag har ju spelat roligare spel man jag tror inte att jag har spelat något roligare spel i skolan. Det är ett av det roligaste spelen jag har spelat.

    SvaraRadera
  5. Vi har lärt oss om hur man överlever i naturen, och några nya ord, mer om demokrati, sammarbeta mycket mer i en grupp och lyssna och hänga med i filmen.

    Vi tyckte det var kul och vi lärde oss också väldigt mycket i spelet. Man fick också sammarbeta mycket och man fick också tyckte och förklara varför man tyckte så.
    // Alva N och Emelie

    SvaraRadera
  6. tycka* //Alva N och Emelie

    SvaraRadera
  7. När jag jobbade med spelet i stormens öga lärde jag mig väldigt mycket. Spelet handlade om ett gäng barn och ungdomar som blivit strand satta på en öde ö.
    Barnen och ungdomarna stötte på olika problem under tiden på ön.
    De här olika problemen hjälpte vi i klassen till med genom att fatta olika beslut som hjälpte barnen och ungdomarna på ön. Det var som att svara på frågor.
    Jag lärde mig att när man lägger sin röst i val eller när man ska bestämma något så ska man tänka från olika perspektiv. Det märkte jag under spelets gång. Eftersom när vi alla röstade på om man skulle få säga vad man ville på ön blev det ganska svåra konsekvenser sen. Eftersom det vi kom fram till drabbade människorna på olika sätt på ön. Vilket gjorde att det inte blev jämställt.
    När vi spelade spelet lärde jag mig även att väldigt många saker i vårt samhälle fungerar väldigt bra. När vi skulle ta de olika besluten angående ön blev en stor del av slutsatserna ganska likt vårt samhälle. Om vi i vår klass skulle bygga upp ett samhälle på ön skulle det vara ganska likt det vi har idag.
    Förutom att man ska se på saker ur andras perspektiv och att vårt samhälle är bra, lärde jag mig att efter att alla har sagt sitt kan man ändra sina åsikter och påverkas av vad andra tycker och tänker. Det tycker jag är fördelen med grupp diskussioner! 
    Jag tycker att spelet var väldigt bra. Jag lärde mig mycket samtidigt som jag hade kul när vi spelade det. Jag tycker att det är lättare och roligare att lära på det här sättet. Eftersom filmen var bra uppbyggd, vi varvade text, film, diskussion och sedan tyckte jag att handlingen gjorde att man koncentrerade sig och att man ville jobba klart med spelet.
    /Alva B

    SvaraRadera
  8. Jag lärde mig om några nya ord. och lite barnens rättigheter. och att skriva ner det jag tycker inte tycker.

    Jag gillade det spelet väldigt mycket. Det var väldigt roligt för det var en story i den Det är den inte i dom flesta spelen idag.

    SvaraRadera
  9. Jag lärde mig mycket om att använda direkt demokrati, många tyckte olika i vår grupp så vi använde de ofta.
    Också att man kan ångra sig när någon annan argumenterar. Eller att man ska argumentera till någon annan i gruppen, de var intressant.
    Sedan blev det lite konflikter och då gjorde vi direkt demokrati. Då tyckte alla det var okej.
    Jag lärde mig mera om att jobba i grupp, argumentera och att se det från andras perspektiv. För som sagt det var några gånger jag byte val för jag hörde någon annan argumentera.

    Jag tyckte spelet vart roligt. Vissa frågor var jag övertygad om, men dom flesta fick man tänka en extra gång. Det var ett roligt spel. Särskilt när man jobbade i en grupp.
    // Lisa

    SvaraRadera
  10. vi lärde oss att man inte kan bestämma saker själv utan man måste fråga dom andra vad dom tycker och det är inte rättvist i bland så t.ex som fruktplokarna dom gav ju masa mat men fick ändå ingen respect.
    Vi tyckte att spelet var roligt och man lärde sig ju mycket av det men det var väldigt långt mellanrum bland dom olika frågorna//Kajsa och Felicia

    SvaraRadera
  11. 1. När vi kollade på filmen så lärde jag mig mer om barnens rättigheter.
    Att jobba i grupp blev jag bättre på.
    Att andvända direkt demoktrati.

    2. Jag tyckte att spelet var bra för att man fick lära sig lite mer om direk demokrati. Man lärde sig att se ur andras perspektiv innan man sa sitt.

    Jag tyckte att det här spelet var roligt särskilt när man fick tänka själv och att jobba i grupp.
    //Frida

    SvaraRadera
  12. hej!!
    När vi spelade spelet så lärde jag mig mycket, jag lärde mig tillexempel många nya ord. jag lärde mig även använda direkt demokrati, för när vi skulle fatta beslut i gruppen fick vi använda just röstning efter som vi i gruppen kunde tycka lite olika.
    Jag tycker spelet var kul och de var ett bra sätt att lära sig på man fick liksom sätta sig in i spelet och tänka hur man hade fått lösa det om det var på riktigt och de tyckte jag var kul.
    // Ronja

    SvaraRadera
  13. 1. Jag lärde mig mest om barnens rättigheter. För att de betyder ju lika mycket som en vuxen gör. Jag lärde mig också att man kan ångra sig när nån annan har sagt varför de tyckte så och att det är okej att stå kvar vid sitt ord.

    2. Det var inte de roligaste men det var kul att jobba i grupp. Det blev långtråkigt på filmen. Men det var bra också att det var film för att man fick lära sig mycket då.

    SvaraRadera
  14. 1Jag lärde mig mer om barnens rättigheter och mer om hur det känns att vara med och rösta direkt demokrati.
    2det var väldigt kul att vi fick pröva på hur det känns när man bestämmer så som vi gjorde

    SvaraRadera
  15. Oj jag gjorde den//carl

    SvaraRadera
  16. 1. Jag lärde mig mer om barnens rättigheter. Men det jag inte har tänkt innan på är att man andvänder så mycket demokrati om man skulle vara fast på en ö.

    2. Spelet var okej inte riktigt den typen spel för mig. Men det var spännande och höra hur dom överlevde. Vi de borde jag satt blev det värsta debatten under frågorna. Det var Kul. // Erik

    SvaraRadera
  17. 1. Jag lärde mig hur det känns att vara strandsat på en ö och hur man kan överleva sedan lärde jag mig mer om barnens rättigheter.

    2.jag tyckte att spelet va kul. det var häftigt att nästan vara med i en båt olycka och sedan överleva i 1 år på en ö.

    SvaraRadera
  18. 1. Jag lärde mig mer om barnens rättigheter. Och lite mer om direkt demokrati, och hur det fungerar på en ö.

    2. Jag tyckte spelet var ganska roligt och det var ett lärorikt sätt att lära sig mer om demokrati.
    //Alva P

    SvaraRadera
  19. Jag tycker att jag lärde mig väldigt mycket under spelets gång. När vi spelade spelet stormens öga lärde jag och min grupp oss hur det kan vara att helt plötsligt hamna på en öde ö och veta att man ska vara där ett tag, allt det innebär, samarbete, tålamod och kunskap. Med i spelet fanns både ungdomar och barn, oftast var det så att ungdomarna hade mer erfarenhet än barnen och det gjorde att ungdomarna fick mest ansvar. Att vara ungdom innebar att också vara en bra förebild, eftersom att dem yngre barnen tar efter. I vår grupp tyckte vi oftast olika, då lärde vi oss också att resonera och lyssna på dem andras argument, jag tycker att det funkade bra för oss, ibland kunde man ändra sig efter att ha hört gruppens argument och tankar.

    Jag tycker att det var ett väldigt roligt sätt att lära sig på. Det var nytt för mig och jag lärde mig väldigt mycket eftersom att vi fick träna på olika förmågor samtidigt och på ett bra sätt. Vi fick diskutera, kolla på film och tänka själva. När man såg filmen förstod man verkligen personernas sits och det fanns en väldigt tydlig röd tråd att följa.

    Det var väldigt kul att prova ett nytt sätt att lära sig på och jag hade gärna gjort något liknande igen. //Saga

    SvaraRadera
  20. 1. jag lärde mig mera om demokrati och barnens rättigheter. jag lärde mig också hur man måste göra om man hamnar på en öde ö t.ex att det kan inte vara diktatur för att
    det skulle inte gå för att om bara en bestämmer, blir det alltid var en person men om man röstar är det majoriteten som bestämmer och då blir flera nöjda.
    2. jag tyckte att det var ett helt okej spel men det är inte min typ av spel. men det var ändå kul att lära sig mera om barnens rättigheter.
    ///johannes

    SvaraRadera
  21. 1. Jag lärde mig lite mer om barnens rättigheter och mer om demokrati. Jag lärde mig också om hur man kan hamna på en öde ö. Sedan så lärde jag mig också hur man kan överleva på en öde ö med bara samarbete. Det var lärande! Sedan lärde jag mig också lite mer om demokrati och diktatur.

    2.Jag tyckte lite om spelet. Men jag gillar inte sona spel.

    SvaraRadera
  22. 1. Jag lärde mig mer om barnens rättigheter och ett sätt att kanske överleva om man skulle bli strand satta. Jag lärde mig också mer om hur direkt demokrati funkar.
    2. Jag tycker att spelet var väldigt tråkigt för när vi bestämde regler var alltid majoriteten emot mig och i vår grupp bestämde vi nåt sen när vi var färdiga ändrade dom andra i gruppen en helt ny sak. Jag tycker inte att grupparbetet gick så bra som det såg ut på dom andra.
    /Oliver

    SvaraRadera
  23. 1. jag lärde mig mer om barnens rättigheter och så lärde jag mig också några nya ord.
    2. jag tyckte inte om spelet efter som det tog ganska lång tid men det gick bra med sammarbetet i våran grupp tyckte jag.
    //Ella

    SvaraRadera
  24. 1. jag har inte lärt mig så mycket mer igenom bara deta spelet men lite mer på detalj har lag lärt mig.

    2. jag tycker att spelet är bra och roligt och man har behövt mycket fanntasi för att ha gjort det spelet.
    //albin

    SvaraRadera
  25. 1. Jag lärde mig lite mer om överlevnad och samarbete för det var mycket sånt i spelet.

    2. Jag tyckte spelet var mycket roligare än en vanlig lektion så jag tyckte det var ganska kul och vill göra det mer någon gång./Hanna

    SvaraRadera
  26. När jag spelade spelet lärde jag mig mer om att ta beslut och att det är viktigt att kunna lyssna på vad andra tycker och försöka ompröva sina idéer.

    Jag tyckte att spelet var en kul och smart grej att göra. Det blir en lite mer roligare lektion när man spelar och samtidigt som man spelar lär man sig. Det är ju också bra att veta hur man skulle kunna göra ifall något sånt här eller liknande händer en själv.
    /Pauline

    SvaraRadera