måndag 24 mars 2014

Studera hus

I det här uppdraget ingår det att studera hus, svara på frågor och titta på ett bildspel om hur man bygger hus!

Ditt uppdrag ska vara klart till fredagen den 4/4. Då vill vi att du har skrivit svar på frågorna och ritat/målat eller tagit en bild av huset du har studerat. Du ska få redovisa ditt uppdrag i skolan.

Läs först igenom hela instruktionen innan du sätter igång!

1. Läs igenom texten om hus igen. Den vi gick igenom i skolan.

2. Titta på bildspelet som Cissi har gjort.


3. Klicka dig in på  varsamt.org där finns massor av information om hus och trender. Det finns ett Quize som du kan prova om du vill.

När du kommer till sidan ska du klicka på trender längst upp på sidan. Då kommer du hit:
Längst ner på sidan finns det hus från olika tidsperioder. Där klickar du för få hjälp att svara på frågan om vad som är tidstypiskt för huset du studerar.



4. Välj ett hus att studera närmare, till exempel det huset som du bor i. 
  • Hur ser husväggarna ut? Vilket material har man använt?
  • Vilken typ av tak är det?
  • Är det en modern eller gammal byggnad? Vilken tidsperiod kommer den ifrån? Vilka tidstypiska drag ser du på huset? (titta nu på varsamt.org)
  • Hittar du något på huset som bara är till för att göra huset vackert? Vad?
Skriv ner dina svar i läxboken och ta med dem tillsammans med din bild.

Vi ser fram mot era redovisningar!

/Cissi och Therese


5 kommentarer:

  1. Jag skriver det här skriver ut när jag kommer till skolan.
    Jag har valt att titta på mitt eget hus.
    1. Det är en slät grå trävägg.
    2. Taket är bandat plåttak.
    3. Det är ett modernt hus. Det kommer från april 2007. det står inget om typiska drag för den tiden på varsamt.org.
    4. Ja en båge.

    SvaraRadera
  2. tja Therese jag undrar om vi ska stå för klassen och redovisa eller så bara läser du dem (snälla sej att du läser dom)
    av en i 5:an

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi kommer att redovisa i mindre grupper och sedan hänger vi upp alla texter och bilder på väggen. Blir det bra?
    /Therese

    SvaraRadera
  4. 1.Skolan.
    2.Alla väggar är av tegel.
    3.Plåttak (tror jag)
    4.Gammal 1914
    5.Klockor
    // Oliver

    SvaraRadera
  5. Jag ska beskriva mitt hus.

    1. Jag har gråa väggar på mitt hus. Man har använt trä om man kolla på ut sidan men in sidan är det betong tro jag.
    2. VI har betong tak paltor.
    3. Det är från 1947 alltså grunden. Vi byggde ju ut nästan hela huset vid 1999. Jag hittar inget sådant.
    4. Att det är 3 stora fönster och stort som gör det fint.(inte så jätte sort)

    SvaraRadera