fredag 31 maj 2013

Vad vi har lärt oss om människors beroende och påverkan på naturen



Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband.


Nu har vi jobbat med den här meningen under ett par veckor. Vi började med att tillsammans försöka förstå vad meningen betyder. Därefter har vi jobbat med meningen på olika sätt. Vi har läst, undersökt och upplevt.
Kommer du ihåg vad blomman hette?



Din uppgift till på onsdag är att berätta vad du har lärt dig i det här temat. Det är dags att bygga en kunskapsbank igen. Läs gärna kompisarnas tankar för att få inspiration och därefter lägga till fler tankar till dina egna kunskaper. Du får gärna kommentera flera gånger om du vill.

Vad kan du om det här? Berätta om:
Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband.
Ser fram mot att få ta del av era kunskaper!

/Therese



22 kommentarer:

  1. Jag har lärt mig mer om levande organismers nicher och hur viktiga alla roller är i ett liv. Jag har även lärt mig mer om skillnader och likheter mellan djur och djur och även vilken släkt vissa blommor tillhör!

    ''Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismer liv och ekologiska samband''
    Det menas att vi människor är i nöd av naturen men även att vi kan påverka naturen när vi släpper ut gaser och andra farliga ämnen eller rent av förstör djurens hem. Men påverkan måste inte alltid vara dålig utan det kan även vara på så att vi hjälper till och påverkar de levande organismernas arbete blir lite enklare.
    Sedan är det även kopplingar mellan organismernas liv och ekologiska samband. De menas att det finns så kallade ''likheter'' mellan organismer (som är levande ting) och ekologins samband (naturen/växter). Det kan också kallas en ''näringskedja''. Då kan de vara så att gräs växer-ett kryp kommer och äter det-En fågel äter krypet-en ännu större fågel äter den lilla fågeln-Den stora fågeln dör, rovdjur på marken äter den stora fågeln-ett ännu större rovdjur äter de lilla rovdjuret-vi människor dödar rovdjuret-ev. kanske vi äter det osv.

    SvaraRadera
  2. Jag halärt mig många nya ord, t. ex. nicher och organismer.
    Meningen betyder hur naturen påverkar oss och hur vi påverkar den, t.ex. olika närings kedjor.
    //Karl

    SvaraRadera
  3. Jag har lärt mig många nya saker, t.ex. vad ordet nicher betyder och att levande organismer även inkluderar växter och inte bara djur. Jag har även lärt mig hur mycket vi människor är beroende av små djur som bin för att överleva. Innan hade jag inte en så klar bild över att bin var så viktiga för blommor och andra levande organismer.

    Meningen vi jobbat med har ett ganska direkt budskap, som blir mycket lättare att förstå om man ändrar lite på meningens ord och byter ut vissa till andra ord.
    Meningen betyder:
    Att vi människor behöver naturen för att överleva, men också att vi kan påverka naturen på många olika sätt. Som att slänga skräp i den som tar flera hundra år för jorden och dess bakterier att bryta ner.
    Det finns även kopplingar mellan organismernas liv och ekologiska samband. Det menas att det finns ''likheter'' mellan levande organismer och ekologins samband, som inkluderar växter. Det kallas en ''näringskedja''. En näringskedja kan vara lång och komplicerad, men här är ett exempel:
    bakterierna har precis brutit ner en död växt och omvandlat den till mull, som är en slags jord. Växterna runt omkring den tar upp den näring som mullen fått från den döda växten och växer sig ännu större. Då föds en larv som börjar äta på växten. När larven har ätit upp växten blir den en puppa och sedan en fjäril. Fjärilen flyger iväg, men en svala kommer och tar den. Svalan äter upp fjärilen och flyger iväg. Då har redan en örn spanat in svalan som lunch och jagar efter svalan. Örnen lyckas fånga svalan och äter upp den, men svalan var full av mask, så till slut faller örnen till marken, död. Bakterierna som finns i jorden börjar sakta, men säkert äta upp örnen och omvandlar den till mull som blir näring till växterna och så går det runt.

    detta var nästan allt jag kan nu om denna mening och vad jag har lärt mig medan jag har tagit reda på vad den betyder.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte meningen att Smilen skulle komma med!
      Aja, nu får det va så...

      Radera
  4. Människor är beroende av naturen för vi måste ha allting som finns i den tex djur och växter. De här veckorna har jag lärt mig att människor är jätte beroende av naturen för att vi måste ha växter tex blommor utan blommor så skulle vi inte kunna leva för att blommor ger oss luft genom fotosyntesen. Människor är beroende i naturen man vi smutsar ändå ner den genom att släppa ut gaser från bilar och kärnkraftverk. Det här kan leda till att djur kan bli utrotningshotade och blommor blir mellan olika platser tex som när vi va på udden i Öland där var det stor skillnad mellan båda sidorna och det var bara kanse bara 100meter ifrån varandra. När vi var på Öland så fick jh också lära mig om Olika blommor och deras släck tex Adam och Eva.
    varandra. När vi var på Öland så fick jh också lära mig om Olika blommor och deras släck tex Adam och Eva.fridlysta för att va har så lite av dem och då skulle det bli sämre luft på jorden och varmare. Organismer är levande ting som djur växter det behövs för att alla ska få mat. Och det här kallas närings kedja. Men jag tycker att Sofie skrev så bra om det så jag skriver inte det. Jag har också lärt mig om likheter och skillnader mellan olika platser tex som när vi va på udden i Öland där var det stor skillnad mellan båda sidorna och det var bara kanse bara 100meter ifrån varandra. När vi var på Öland så fick jh också lära mig om Olika blommor och deras släck tex Adam och Eva.
    varandra. När vi var på Öland så fick jh också lära mig om Olika blommor och deras släck tex Adam och Eva.

    Av adam

    SvaraRadera
  5. Meningen "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband." Betyder människans behov av och hur vi ändrar naturen och alla levande ting och samband mellan ej giftiga eller ändrade saker!

    Vi har funderat på meningen och vi kom fram till dessa förklaringarna.

    Solen är våran största energikälla. Den gör så att alla växterna växer, så att jorden håller sig i lagom tempratur, ger oss solljus och dessutom D-vitaminer. Solen är en stor del utav fotosyntesen eftersom att utan solen så blir der inget syre. Då blir vi påverkade utav solen.

    När vi andas ut bildas koldioxid. koldioxiden förs in i växternas klyvöppningar. Inne i växten blandas vatten och näringen från jorden (som förs in i växten från rötterna) tillsammans med solljus och koldioxid. Det blandas och sedan åker det ut från klyvöppningarna igen. vi är altså beroende utav växterna.

    många människor har säkert en bil. vissa bilar kan också vara dyra. men egentligen är det bara onödigt för att bilens avgaser är giftiga. Avgaserna åker upp i luften och gör hål i ozonlagret. När det blir hål i Ozonlagret så stiger temperaturen på jorden ochd et kommer in massa starka strålar från solen (ozonlagret är till för att skydda oss mot solen) när temeperaturen stiger kommer (kanske) glaciererna att smälta och våran jord kommer vara täckt utav vatten.


    /Maja, Amanda och Frida

    SvaraRadera
  6. Jag har lärt mig att man är så mycket beroend av tex bin för att överleva och att organismer är djur och växter.

    menningen betyder hur vi påverkar naturen och hur vi blir påverkade av den och att det vi gör påverkar djuren. Så vi måste ha tex djur för att överleva.Det kan också va en närinkedja som sofie och alice skrev om./tom :)

    SvaraRadera
  7. Jag har lärt mig mer om levande organismer och om olika näringskedjor. Till exempel, en mus blir äten av en katt, som i sin tur blir äten av en varg som sedan äts upp av en björn. Jag har också lärt mig om likheter och skillnader mellan djur och växter. Var djur betar, var olika blommor växer. Dessutom har jag lärt mig några begrepp som til exempel - hage, äng.

    ''Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismer liv och ekologiska samband''
    Den här meningen betyder att vi människor är beroende (vi behöver den) av naturen men samtidigt påverkar vi den med att släppa ut avgaser, plocka fridlysta blommor, slänga skräp i skogen osv. Vi behöver naturen för att få syre. Blommorna gör detta med en så kallad "fotosyntes" Det finns även kopplingar mellan organismernas liv och ekologiska samband. Det menas att det finns ''likheter'' mellan levande organismer(levande ting) och ekologins samband, som inkluderar växter. Det kallas en ''näringskedja'

    //Simon

    SvaraRadera
  8. Jagb tycker som för det mesta som Sofie men jag skulle vilja tillägga att man inte ska plocka eller förstöra fridlysta blommor som tex Orkideerna. /felix

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det betyder meningen ovan betyder:
    Att det vi gör när vi te x slänger skräp på marken har påverkan till natur och allt som lever.
    Te x om ett djur äter skräpet, kan dem bli sjuka och dö, då kan det leda till att det kan te x djurarten försvinner eller även att större djur som äter det djuret som blir utrotat får ingen mat och dem blir även utrotande, och så håller det på så.// Dino Patli

    SvaraRadera
  10. "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband"

    Jag har lärt mig om olika ord som jag inte visste om innan som niche, organismer och ekologiska samband. Jag har också lärt mig hur människor är påverkade och beroende av naturen, och hur naturen är påverkad av oss. Jag har lärt mig olika blommors namn som Adam Och Eva eller Orkideé, och vad olika platser heter som äng och hage. Om inte humlor och bin fanns skulle de inte kunna befrukta blommorna och på så sätt dör alla blommor på vintern och på sommaren finns det inga blommor kvar och det leder till att vi inte kan få syre och dö, på grund av fotosyntesen.

    Med enklare ord så kan jag beskriva meningen så här:
    Människans behov av naturen och hur vi ändrar den, och alla levande ting och samband mellan icke giftiga eller ändrade saker.

    Som avslutning så tänkte jag skriva att jag har lärt mig jätte mycket i det här temat. Men nu ska det bli skönt att ha sommarlov.

    /Lovisa

    SvaraRadera
  11. "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband"

    Jag har lärt mig om olika ord som jag inte visste om innan som niche, organismer och ekologiska samband. Jag har också lärt mig hur människor är påverkade och beroende av naturen, och hur naturen är påverkad av oss. Jag har lärt mig olika blommors namn som Adam Och Eva eller Orkideé, och vad olika platser heter som äng och hage. Om inte humlor och bin fanns skulle de inte kunna befrukta blommorna och på så sätt dör alla blommor på vintern och på sommaren finns det inga blommor kvar och det leder till att vi inte kan få syre och dö, på grund av fotosyntesen.

    Med enklare ord så kan jag beskriva meningen så här:
    Människans behov av naturen och hur vi ändrar den, och alla levande ting och samband mellan icke giftiga eller ändrade saker.

    Som avslutning så tänkte jag skriva att jag har lärt mig jätte mycket i det här temat. Men nu ska det bli skönt att ha sommarlov.

    /Lara

    SvaraRadera
  12. Jag har lärt mig väldigt mycket genom detta tema, men kanske framför allt begrepp. För några månader sedan hade jag t ex ingen aning om vad "nisch" eller "organism" var, men det har jag lärt mig nu. På Öland lärde jag mig mest om blommors namn och ekologi, och i klassrummet lärde jag mig om att djur, eller "organismer" om man ska använda begrepp, oftast har en så kallad "nisch" även om de i mina ögon är rätt meningslösa. Bin, till exempel, är ju jätte viktiga för blommorna, men jag ser dem mest som irriterande randiga småkryp.

    "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband."

    Den meningen betyder ungefär att vi är beroende av naturen, djuren, alla levande ting och det dem gör, men det är vi som kan påverka och förstöra den.

    / Emma

    SvaraRadera
  13. Jag tycker som för det mesta som Sofie men jag skulle vilja tillägga att man inte ska plocka eller förstöra fridlysta blommor som t.ex. Orkidéerna och Nattviol. Anledningen till att en blomma blir fridlyst kan vara för att den finns lite av den sorten, att det är något djur som inte kan leva utan växten.

    //Carl

    SvaraRadera
  14. jag har lärt mig många fler saker om blommor t.ex att man plockade hem orkidéer för i tiden och då vissnade dem för att dem inte trivdes där dem planterades. Jag har även lärt mig massor av ord från filmerna och läxorna. Nischer visste jag absolut inte vad det var innan det här temat

    Meningen betyder att vi måste ha naturen och vad vi gör får konsekvenser på levande saker och ting

    Av ////Emanuel :)

    SvaraRadera
  15. Jag ska berätta om den här meningen vi har lärt oss och förklara vad den innebär.
    Vi är beroende av naturen genom att vi behöver t.ex. syre som skapas av växter. Om inte växterna fanns så skulle inte syre funnits alltså inget syre och då kan vi ju inte leva här på jorden.
    Vi påverkar naturen genom att vi släpper ut onödiga avgaser och det kan förstöra djurs liv t.ex. om avgaser träffar regndroppar så blir det ett slags gift i regndropparna och om sedan det förs ner i vattnet. Sedan förstör giftet blommorna under vattnet så inte fiskarna kan äta någonting och då dör visa av fiskarterna då påverkar vi naturen. Fast vi kan påverka naturen på ett bra sett också såklart.
    kopplingar till organismers liv och ekologiska samband är ungefär som likheter mellan dem. (organismer betyder:levande saker)

    I det här temat har jag lärt mig ganska mycket om ängen och att det inte finns lika många längre mera åkrar t.ex.
    Jag lärde mig också väldigt mycket på Öland olika växter och varför det var fridlysta och sånt + att jag lärde mig hur man grävde en sån där grop med en gryta över det var kul att man fick testa på något nytt tycker jag !!! :D //Joar

    SvaraRadera
  16. Meningen betyder att vi är beroende av naturen, vi behöver den på ett eller annat sätt. Rättare sagt skulle vi inte klara oss utan solen och allt syre i naturen! Det betyder också att vi kan påverka, genom att förbättra eller försämra, och att det vi gör får konsekvenser till djurens liv och naturens cykel och hur saker i naturen hänger ihop.

    Jag lärde mig ganska mycket genom biologin, bland annat vissa begrepp som jag aldrig hade hört talas om innan. Dit hör bland annat ordet "nisch", som är en abstrakt tanke på vilken plats djuren har på Jorden, deras roll. Jag lärde mig också mycket om blommor på Öland, om Nattviol och Adam och Eva, och hur man känner igen dem. Jag fick veta mer om hur t.ex. en näringskedja ser ut, att den lilla bladlusen kan tillslut bli mat åt en tiger. En förklaring till det är att en nyckelpiga äter bladlusen, nyckelpigan äts i sin tur av en liten fågel, som i sin tur äts av en stor fågel, som i sin tur dör, faller ner på marken när den har flugit över Indiska Oceanen och äts upp av en tiger...

    Av Lisa Snellman

    SvaraRadera
  17. Jag har lärt mig jättemycket mer om naturen och hur den fungerar. Jag har t.ex lärt mig vilka blommor som är fridlysta och sällsynta, jag har lärt mig mycket mer om fåglar. Man kan säga att jag lärde mig dubbelt så mycket än vad jag redan visste när vi var på Öland. Jag lärde mig också en massa nya ord sen vi började på biologitemat.


    "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband"

    Meningen betyder eller menar att vi är beroende av och påverkar naturen. Vi är beroende av naturen på många sätt. T.ex vi är beroende av träet som ger oss papper, husmaterial och eldved. Vi kan påverka naturen på både bra och dåliga sätt. Ett bra sätt är att vi kan hålla balansen mellan djur så att det inte blir för många av en sort. Om det t.ex skulle bli för många vargar kan dom äta för många av en annan sort så att t.ex harar blir sällsynta och vi måste fridlysa den. ´´Kopplingar till organismers liv och ekologiska samband´´ är ungefär det som jag förklarade nyss. Alltså hur våra handlingar kan påverka och ha ett samband med naturen och hur viktigt det är att naturen inte förstörs.


    //Moa

    SvaraRadera
  18. Jag har lärt mig många nya ord som jag inte ens kände till innan t.ex nich och organismen!!

    Jag har lärt mig många saker om naturen, djuren och deras påverkan till naturen och oss människor!! För om inte bina lever så kanske inte vi skulle leva heller och inte vissa djur!!/hannes

    SvaraRadera
  19. Jag har lärt mig väldigt mycket genom detta tema, men kanske framför allt begrepp. För några månader sedan hade jag t ex ingen aning om vad orden nisch eller organism var men det har jag lärt mig nu. På Öland lärde jag mig mest om blommors namn och ekologi, och i klassrummet lärde jag mig om att djur, eller organismer som man kalla de för. Bin t ex är ju jätte viktiga för blommorna men jag tycker att det är en stickande insekt.

    "Människans beroende av och påverkan på naturen med kopplingar till organismers liv och ekologiska samband."

    Den meningen betyder ungefär att vi är beroende av naturen, djuren, alla levande ting och det dem gör, men det är vi som kan påverka och förstöra den
    //oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var ju typ exakt som Emmas, med samma ord...? //Lisa

      Radera