fredag 12 april 2013

Vi läser vidar i Tusen gånger starkare

Veckans läsning innebär att du ska ha läst klart kap 14.

Fundera och skriv sedan ner dina svar på följande frågor:

Varför blir Olle så arg när Saga gör som killarna alltid har gjort?

Hur skulle Olle ha reagerat tycker du?

Det berättas om att när Signe gick på dagis och de bråkiga killarna placerades bredvid tjejerna för att tjejerna skulle hålla dem lugna. Har du varit med om det någon gång i skolan?

Skriv ner dina tankar i Silverboken.

På onsdag fortsätter vi att prata om boken och tränar samtidigt på att bredda och fördjupa våra diskussioner.

Jag ser fram mot det!

13 kommentarer:

  1. Saga skulle det stå. "Varför blir Olle så arg när Saga gör som killarna alltid har gjort?"
    Jag ändrar. Tack för hjälpen!
    / Therese

    SvaraRadera
  2. Jag tror Olle blir arg på Saga och inte killarna för att han är van vid att killarna alltid har skrikit ut. I början sa Olle nog till på skarpen till killarna men nu är han så trött på att säga till. Så om en annan skriker rätt ut säger han till men eftersom killarna kanske hållit på med det länge bryr han sig inte mer.
    Jag tycker Olle skulle ha reagerat likadant som han gör med killarna. Varför ska killarna ha rätt att skrika rakt ut och inte tjejerna?
    Ja det har jag. Det har hänt i musiken någon gång för att killarna har pratat och varit stökiga medans tjejerna har suttit tysta och lugna. Om man ite sitter med någon som man gillar att prata med pratar man inte. Om man sitter med sin bästa kompis pratar man nog förmodligen väldigt mycket.

    SvaraRadera
  3. Förra kommentaren är skriven av Simon.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att Olle reagerar som han gör för att han inte har tänkt på hur orättvist han har behandlat tjejer och killar. Han blir frustrerad när hon inte lyder honom. Jag tycker att Olle kanske borde ha bett både tjejerna och killarna att vara tysta och lugna. I efterhand skulle han ha berömt Saga för att ha käftat emot... Några gånger har vissa fått sitta brevid andra, men inte just brevid tjejer vad jag vet. //Lisa :)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker som Lisa och Simon. De argumenterade väldigt bra men jag skulle vilja tillägga lite saker att jag tror att Olle reagerade så som han gjorde.
    Så som jag uppfattade var det så att Olle reagerade så hårt mot Saga för han förväntade sig inte det och han var även kanske inte redo för att höra sanningen om vad han egentligen gjorde för att inte visa sig svag. Vilket innebär att när Saga sa till så blev det som ett ''oväder'' i hans huvud. För att han har redan sett att det är meningslöst med att säga till killarna för att det tar mycket mer plats och han kanske själv har varit så när han var yngre och tycker det då är okej. Men då får jag den kännslan att tjejerna har mycket mindre status och när det väl händer något blir det som att ''himlen öppnar sig''.
    Jag tycker att Olle skulle från hela första början sagt till killarna och tjejerna för att leva upp till det som han kallar sin skola '' vi trivs i en jämnlik skola''.
    Ja, det har hänt mig flera gånger. Speciellt i lågstadiet. För när killarna var som mest störande och tjafsande sa läraren till dom att sitta i jämte oss tjejer. En gång hände det att jag fick skäll av han som satt i jämte mig eller blev retad för att han var så sur. Det tyckte jag inte var okej för jag fick nästan alltid ha en sådan i jämte mig. Så sedan i feman, tror jag det var sa, jag till och då blev det bättre men innan dess var det segt.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med Simon på den första frågan.

    På den andra frågan så tycker jag att Olle ska behandla killarna och tjejerna på ett lika sätt.

    Det har hänt på idrotten, då har läraren delat på de som har pratat och satt dem brevid någon som de inte pratar med./ Karl

    SvaraRadera
  7. Jag tycker lite som Simon på den första frågan, att han kanske inte reagerade på killarna som på tjejerna för att han var van vid att killarna skulle skrika rakt ut.
    Sedan kanske han också blev arg för att han hade hoppats på att Saga skulle vara den förebild han hade tänkt och inte skulle sätta sig upp mot Olle som hon gjorde.

    Jag tycker att Olle borde ha reagerat ¨mildare¨ än vad han gjorde och att han inte hade tagit det så hårt som han gjorde!

    Ja! vi sitter ofta kille, tjej vart annat för att vi inte ska peta och hålla på med varandra (framför allt på gympan, som Karl sa)!

    P.s. Är det bara jag som märker att alla fröknar i boken blir sura när det inte går som de vill?
    D.s.

    SvaraRadera
  8. jag tror att Olle reagerade så för att det var en tjej som gjorde det. Men om det hade varit en kille som gjort det så skulle han bara struntat i det för att han är van vid att killarna skriker rakt ut och tar stor plats medans tjejerna sitter tysta och väntar, räcker upp handen, och kommer i tid till lektionerna. jag tycker att han inte skulle reagerat så hårt utan att han skulle sagt till lite mildare (så som Alice).

    Ja, det har jag för att när man är pratig/stökig så delar Therese på bordet eller personerna.

    \/\/\/\/\/\/\/\/\/ EMANUEL :)

    SvaraRadera
  9. 1 Jag tror att Olle blir så arg på Saga därför att han är van vid att alla tjejerna lyder honom, dom har kommit in i en rutin där killarna är stökiga och tjejerna är tysta. Han förväntar sig att tjejerna ska vara tysta för han vet redan att killarna inte kommer att lyssna och bryr sig då inte om att säga till dom.
    2 Jag tycker inte att Olle sa bry sig om att säga till Saga om han inte tänker göra det samma med killarna. Varför ska han förvänta sig mer från tjejerna än killarna? Killarna får göra vad dom vill medans tjejerna alltid ska förväntas städa upp efter killarna och vara tysta.
    3 Jag tycker inte det hänt so många gånger men har nog hänt att man blivit flyttad ibland men det är bara för att man pratat för mycket och inte slutat när man blivit varnad.

    SvaraRadera