tisdag 16 april 2013

Kap 15-21 i Tusen gånger starkare

Den här gången är det kap 15-21 som alla ska ha läst till vi träffas på onsdag och pratar om boken.
Du får gärna använda hela bibliotekstiden på tisdag för att läsa i boken.
När du har läst sidorna löser du följande uppdrag:

1. Välj ut ett stycke ur boken som du tycker om eller är viktigt på något sätt.
Motivera varför du har valt just det stycket.
Förbered dig på att läsa upp det för en liten grupp när vi träffas.


2. Skriv dina tankar i kommentarsfältet här på bloggen.

Saga tycker att Mats, matteläraren, inte har tillräcklig ordning i klassrummet på mattetimmarna.
 - Vad tycker du?
 - Hur ska en bra lärare vara tycker du?
 - Vad har elever för ansvar för ordningen i ett klassrum tycker du?
Glöm inte att motivera dina svar.
Visa gärna de två sista frågorna för någon vuxen eller ett syskon och be dem skriva en egen kommentar om vad de tycker. Påminn om att det bra att de motiverar sina svar!

3. Läs igenom kommentarerna så nära onsdag som möjligt. Du får självklart göra det här på morgonen innan vi börjar om du vill.

Vi har haft väldigt intressanta diskussioner om innehållet i boken. Ser fram mot att fortsätta på onsdag!

29 kommentarer:

  1. 1. ´´Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara.´´

    Jag valde detta stycket för att jag tyckte det var lite liksom intressant för att jag aldrig skulle säga så till någon. Det känns bara så hårt och elakt. Jag kan bara inte förstå hur Mimi kan säga så.

    2.
    -Jag tycker att Mats ska ta till sig mod och säga ifrån, precis som på bildlektionerna då Pia inte kan säga ifrån. Det skapar bara problem t.ex att dom inte får något jobb gjort.

    2.
    -Jag tycker att en bra lärare ska vara snäll, lite sträng(säga till att t.ex vara tyst regelbundet), inte bli arg om man har glömt läxan eller något liknande osv..Om en lärare kunde ha dom egenskaperna, så skulle hela klassen må bättre.
    -Jag tycker att eleverna har mer än hälften av ansvaret till klassrummets ordning. Jag menar, om eleverna inte skulle vara där så skulle det inte finnas något att städa. Det är ju eleverna som stökar till mest. Man lär sig ju att ta lite ansvar för sig själv när man städar efter sig och håller i ordning på sin arbetsplats.

    //Moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. sry, blev ett litet fel där :/

      Radera
  2. -Jag tycker att det verkde vara ganska högljutt och stökigt i klassrummet på den mattelektionen. Det tycker jag inte att det ska vara för att det är det ganska svårt att koncentrera sig när det är högljutt och stökigt i klassrummet och då får man inte något gjort och då lär man sig inget. Man är ju i skolan för att lära sig saker och det går inte om det är för högljutt.

    -Jag tycker en lärare ska vara rolig, snäll och inte för sträng, men läraren måste kunna säga till om det är för högljutt eller stökigt.

    -Eleverna har mycket ansvar i klassrummet, de måste respektera alla andra och inte stöka ner utan att städa upp det, inte prata för mycket så man stör någon annan som försöker koncentrera sig och ta ansvar för att lära sig något när de är i skolan. Det är inte bara lärarens ansvar att eleverna ska lära sig något. Eleven måste anstränga sig och koncentera sig och ta ansvar för att man ska lära sig något.

    /Minna

    SvaraRadera
  3. Protesterade Saga och plockade ihop sina saker.flera av oss andra följde hennes exempel och började också plocka ihop våra saker,Tova och Filippa och Elin och Selma också.Nå-ä! Det förbjuder jag!Ni får inte lämna klassrummet!insisterade Mats.Vem bestämmer det ? frågade Saga.Det gör jag.
    varför det. Frågade Saga.
    För att vi har mattelektion och jag är mattelärare!Det märks inte.
    Sluta dumma dig. du vet mycket väl att du ska vara har

    jag har valt detta stycket för att jag tycker att det är modigt av Saga att säga till att killarna partar högt och håller på. sen tycker jag att det det är bra att Saga berättar vad hon tycker och det är det som gör henne så stark i boken för att ingen säger vad han eller hon tycker.

    - jag tycker att han verkar lite feg för att det är han som är läraren och alla har rätt till arbetsro när man har lektion. pojkarna låter väldigt högt och förstör för dem andra men Mats verka tycka att det är okej.sen kan jag också förstå att om ingen säger något att det är hög volym eller stökigt så kanske han tror att det är så eleverna vill ha det.

    - jag tycker en lärare ska vara rättvis snäll inte för sträng eller elak. hon ska vara en bra förebild.

    - En elev har ett stort ansvar i klassrummet för att man ser ju till så att det blir trevligt och att det inte är så hög volym. Man ska koncentrera sig när man har lektion för att lära sig något och ta egna ansvar när man blir äldre. Eleven ska också respektera alla i klassrummet.

    / Adam

    SvaraRadera
  4. 1.
    " kanske var det början på slutet. Jag tror det ibland när jag tänker på det. Slutet kom på flera olika håll. Som sprickor. De börjar som så små att man inte ser dem. Man vet helt enkelt inte att det har börjat spricka. En kommer från ena hållet, en från ett annat håll och ju mer det spricker desto fler sprickor växer fram, som ett mönster, ett nät. När man väl upptäcker dem vet man inte hur man ska stoppa dem och man kan inte se var eller när de började. Medan man tittar på och försöker komma på vad man ska göra för att stoppa det, börjar det knaka och bullra och plötsligt är det inga sprickor längre utan stora revor. Sedan brister det.Och man faller. "

    Jag tycker det här stycket är skrivet på ett speciellt sätt. Ungefär som att hon visar sina känslor fast på ett annorlunda sätt. Eftersom att hon skrev "kanske är det början på slutet. jag tror..." alltså är det vad hon tänker och tycker. Det gillar jag med författaren och i det här stycket visar författaren det genom lite läsförståelse men ändå inte.

    2.
    - Jag tycker inte att Mats håller ordning i klassrummet eftersom att volymen i klassrummet är jätte hög och individerna som gör det förstör arbetsron i klassrummet och förstör för dem som vill arbeta och ta ansvar. Fast på ett sätt är det också eleverna som måste tänka på vad dem gör och vad konsekvenserna till det leder till, att t.ex. andra också vill arbeta i lugn och ro. Men ifall jag skulle ha varit Mats i det här fallet skulle jag försökt få stopp på de personerna som pratar och inte låtit dem prata. Jag tror att Mats egentligen förstår att killarna inte pratar matte men att han egentligen inte orkar med allt tjat och tjafs. Och det gör nog inte alla andra lärare heller, det är det värsta.

    - Jag tycker att en bra lärare måste kunna ge eleverna de förutsättningar som man behöver för att en elev ska kunna lära sig något (lära ut på ett bra sätt så att barn/ungdomar förstår, hjälpa eleven på ett sätt i sin förmåga att kunna tänka t.ex.), ifall läraren inte gör det leder till att eleven inte kan utvecklas individuellt eller tillsammans med någon. Som i sin tur leder till att eleven får ett dåligt betyg och får inte samma förutsättningar som andra och kan därför inte komma in på en bra skola eller få ett bra jobb. En lärare kan inte vara allt för sträng för då tror jag inte att någon kommer våga försöka tänka och våga säga det man tycker eftersom att eleven är rädd för att ha fel, ifall man inte vågar säga något kan inte läraren se vad eleven kan i förmåga att tala, utan bara ser det som eleven gör i arbeten utan att kunna förstå varför. Men läraren kan inte vara för feg för att kunna säga till ifall det är högljutt för att andra elever kan störa sig på det och inte kan fokusera på sitt arbete. En lärare måste ha förmåga till att dela ut ordet rättvist eftersom att en elev kanske sitter och hållit upp handen men inte får ordet kanske inte eleven kan säga det den vill och det kan vara något smart som kan hjälpa hela klassen. Läraren måste också kunna säga till ifall det är en/flera som bara skriker rätt ut.

    - Jag tycker att eleverna har det största ansvaret i en klass och i sitt lärande. Det skulle t.ex. inte bli lika stökigt i ett klass rum ifall alla tog undan efter sig. Ifall det inte skulle vara någon som lyssnade eller var intresserad utav att lära sig eller att utveckla sina förmågor skulle det inte vara någon mening för en lärare att stå och prata inför en hel klass. Allt du egentligen gör i skolan är för eleven och allt du lär dig har du oftast hjälp utav i alla ämnen. När det är flera i en klass så måste man också vara trevliga mot varandra och inte skapa hög volym för att alla ska få chansen att lära sig.

    / Frida

    SvaraRadera
  5. 1.
    ’’I vår skola hade alla typer av bollspel ett heligt skimmer över sig. Att ifrågasätta det ständiga springandet efter bollar var tabu.
    Vi tjejer tyckte inte att det var så himla kul, vi hade andra intressen. Vi tyckte det var kul med redskap eller gymnastik eller dans.
    Vi fick så gott som aldrig göra det. Det var bara bollspel, bollspel och åter bollspel. Och vi var trötta på det. Men vi tänkte inte på att vi var trötta på det, eller att det egentligen borde finnas alternativ. Inte förrän vi började diskutera allt vi såg omkring oss i skolan. Vi hade vant oss vid att det satt fyra fem tjejer - alltså en tredjedel av oss, ibland fler, på bänkarna och helt enkelt inte var med på gympan. Vi brukade titta på och vara uttråkade. Vi säger att vi har ont i huvudet. Eller magen - alltså mens. Då slipper man. Och slipper frågor också, vilket kan vara bra.’’

    Jag valde det stycket för att jag kände att det var viktigt. Det är inte rättvist att bara köra bollsporter på idrotten, man ska också tex dansa, ha redskapsleker och orientering. Fast en sak tycker jag är dåligt av tjejerna och det är att de skolkar från gympan bara för att det är bollspel.


    2.
    - Jag tycker en bra lärare ska vara snäll men samtidigt bestämd och lite sträng ibland. För att annars så kanske man gör för lite ibland. Man lär sig inget om läraren skulle vara så snäll så att alla fick gå ut på rast när dem ville och göra vad dem ville.

    - Jag tycker att elevernas ansvar är att ta hand om sina jobb/saker och inte störa andra som jobbar. Tex om jag sitter och är jätte koncentrerad på en matteuppgift så vill jag inte att det kommer någon och stör mig så jag blir okoncentrerad.
    // Felix :)

    SvaraRadera
  6. 1. "När det ringde ut gjorde vi tjejer gemensam sak med Saga. Det skedde helt spontant. Vi hade sneglat på henne under hela lektionen, som vi brukade göra och när vi såg vad hon gjorde följde vi helt sjävklart hennes exempel. Hon reste sig och gick. Seglade iväg bara. Lämnade efter sig en massa kladd på bänken,sitt glas med smutsigt vatten,smutsiga färger och smutsiga penslar.Pia gapade." Jag valde det här stycket för att när killarna har bara gått sin väg har inte Pia rört en min. Och nu, blir hon helt ställd. Varför blir hon inte det när killarna går iväg? En gammal vana? Jag vet inte.

    2. Nej det har han verkligen inte. Man märker det på hur Signe berättar allt. Alla pratar, nästan alla, många i alla fall och knappt ingen kocentrerar sig på sitt arbete.
    -Jag tycker att en bra lärare ska vara snäll, men samtidigt ganska sträng. Det går inte att ha en lärare som låter en göra vad man vill. Det måste sättas gränser någonstans. Man kan t.ex inte gå ut på rast när man vill.
    -Elever spelar en stor roll i klassrummet. Man måste hålla koll på sina saker, visa andra respekt. Prata inte högt, det finns dem som vill jobba. Om man vill prata tycker jag man går in i ett enskilt rum eller pratar väldigt tyst. Så kort, ta hand om dina egna saker och stör ej andra, visa respekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrivet av Simon.

      Radera
  7. Anonym16 april 2013 13:05
    1. ´´Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara.´´
    Jag valde det här stycket för att det var elakt av Mimmi och så!!


    2 jag tycker att mattelärarnen och alla andra lärare ska ha bättre ordning och lärarna ska säga till alla elever och alla ska vara lika viktiga!!
    3

    SvaraRadera
  8. ´Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara.´´


    jag valde detta stycket för att det var en så vanlig sak som händer när man bråkar och det brukar inte hända i de böckerna som jag läser för då brukar det vara mer våld.

    2.Jag tycker att Mats ska säga till killarna att vara tysta och om det inte är det så ger han de ett straff. En bra lärare tycker jag ska vara snäll trevlig men ändå bestäm så det är ordning i klassen. En elev har mycket ansvar i ett ordningen i klassen för de ska följa de regler som finns. //Oskar

    SvaraRadera
  9. Vi valde att diskutera tillsammans OCKSÅ.
    - Vi tycker att när man är lärare har man tagit ett ansvar och Mats tar inte det för att han ger inte de individerna som vill lära sig och tar ansvar chansen till att utvecklas. Efter som att det är sådant stök och han säger inte till. Det tycker vi är fel.

    - En bra lärare tycker vi ska vara sträng men inte elak efter som att han måste ha kontroll över klassen så att dem inte busar för mycket och faktiskt inte lär sig något. Men samtidigt får han inte vara för taskig så eleverna tappar motivationen till att lära sig tack vare den dåliga stämningen som utstrålas från hans kroppsspråk som eleverna får del utav.

    - Eleverna har sitt lärande i sina egna händer och det är deras val ifall dem ska lära sig någonting. eftersom det är ingen mening ifall en lärare står och pratar men du själv inte lyssnar. en lärare ska bara ge eleven förutsättningarna.

    / Emma och Frida

    SvaraRadera
  10. 1. "Men det var krig. Och kriget skulle föras med andra medel än vad vi hade föreställt oss. Och vi som inte ens hade velat ha krig. Bara förändring." Jag tycker om det stycket för att det visar att tjejerna (Saga) bara hade velat visa att alla är lika mycket värda. Men det blev krig. Tjejerna ville ha rättvisa och lärarna vägrade att se att det inte fanns.

    2.
    - Jag tycker inte att Mats har bra ordning. Han låter folk leka på hans lektioner och han bryr sig inte om det. Han blir bara sur när tjejerna vill göra matten i tystnad. Sen berömde han killarna för att de stannade kvar och lekte. Om alla hade stannat kvar hade det varit värre. Det leder ju till att ingen inte får något gjort. Alla hade fått sämre betyg och De som pratat och lekt hade sänkt betygen för alla om tjejerna + Leo inte hade gått iväg.

    - En bra lärare ska hålla ordning på sin klass och våga säga till. Inte varje gång vid varje fråga om hjälp från en kompis, (om det inte är på prov) men när det går för långt och man börjar prata om andra saker, som inte handlar om skolan. En bra lärare ska också ge en elev kunskaperna som behövs för ett A / MVG (Det är MVG i boken) så att eleverna har bättre chans. En lärare måste låta eleverna tänka och lyssna på alla. Läraren får inte heller vara för sträng om någon av eleverna har fel för att det kan edda till att eleverna inte vågar svara. Läraren får inte heller lyssna på de som säger svaret rätt ut, utan säga till dem att räcka upp handen i stället.

    - En elev har ansvar för vad man själv vill lära sig och för arbetsron. Om man själv inte vill ha arbetsro så kan man väl gå och sätta sig någon annanstans. Eleven måste respektera att andra kanske vill ha arbetsro och vill lära sig. Eleven måste hålla ordning på sina egna saker. En elev måste också städa undan på sin plats.


    /Ella

    SvaraRadera
  11. 1.hon ryckte till vände sig blixtsnabbt om och tittade på mig med en srålande blick som om hon trodde att Ludde hade sänkts ner från himlen brevid henne för att trösta henne.När hon såg att det var jag förvandlades hennes blick till knivar.Låt mig vara fräste hon.var inte ledsen ....försökte jag. jag valde detta stycket för att hon vågade prata med mimmi.
    2 Jag tycker att saga har rätt för att killarna är så stökiga och bara pratar.
    hen ska var lika tuff mot alla och säga till när dom pratar.om dom inte lysnar så ge dom ett straff. Man ska bara vara tyst själv och inte prata.

    SvaraRadera
  12. "När det ringde ut gjorde vi tjejer gemensam sak med Saga. Det skedde helt spontant. Vi hade sneglat på henne under hela lektionen, som vi brukade göra och när vi såg vad hon gjorde följde vi helt sjävklart hennes exempel. Hon reste sig och gick. Seglade iväg bara. Lämnade efter sig en massa kladd på bänken,sitt glas med smutsigt vatten,smutsiga färger och smutsiga penslar.Pia gapade."

    Den här klassens killar gör som Saga gjorde i det här stycket varje dag.Jag valde det här stycket för jag tycker att det är orättvist. Jag tycker att bl.a Pia är en dålig lärare. När killarna lämnar sina saker utan att städa säger Pia inte ett ända ord om att killarna ska städa efter sig. Men när tjejerna gör det så hugger Pia direkt och säger strängt åt dom att städa efter sig. Eftersom att det var dom som hade stökat till det. Jag tycker att Saga var modig som sa till Pia hur det var, så att hon fick tänka på hur hon har behandlat tjejerna. Det är också orättvist att Olle hela tiden låter killarna prata rakt ut när det är någon tjej som ska säga något.

    En lärare ska vara bra. Inte för sträng så att det skapas en dålig stämning mellan elever och lärare men hen måste kunna säga till om när någon är stökig i klassen. Inte för snäll så att eleverna tror att dom kan göra vad dom vill men hen måste vara hjälpsam och förstående. Så att man kan lita på den läraren, och inte är rädd att prata om .t.ex. att man råkade missa en läxa för att man var upptagen. Man ska kunna ha förtroende på sin lärare. Olle låter killarna prata rätt ut när någon tjej ska prata och har blivit tilltalad. När Saga gjorde lika dant när en av killarna fått frågan blev Olle väldigt arg på henne. I Olles klass ser man ganska fort skillnaden mellan hur tjejer och killar behandlas. Så tycker inte jag att det ska vara. Tur att det inte är så i våran klass.

    Eleven har ett ansvar. Ett ansvar att lära sig och ge chans till andra att lära sig. Alltså att ge arbetsro. Om en elev vill stöka i klassen får hen gå till ett annat rum och göra arbetet efter skolan. Vilket är väldigt onödigt eftersom att det finns bättre saker att göra på fritiden än att göra skoluppgifter som kompisarna redan är klara med. Några har det svårt att konsentrera sig på lektionerna, och därför behöver dom ha det extra lugnt och tyst så att dom inte kan flyga iväg i tankarna. Om inte du som enskild person vill ha arbetsro och lära dig nya saker så får du respektera att dina klasskompisar kanske vill det. Man ska följa stjärnorden. Gör man det blir man en bra vän.

    /Lovisa

    SvaraRadera
  13. Jag valde detta stycket: "Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara." Jag valde detta för att jag förstår att Mimi är arg på Signe, men också att hon har känslor som alla andra människor. Även fast hon inte visar de känslorna , man får en blick av att hon faktiskt är en mänsklig varelse som bryr sig om känslor och är egentligen inte så tuff.

    Jag tycker, så som det beskrivs i boken, att Mats inte har tillräckligt med koll på alla barnen.

    En bra lärare ska vara som Therese: Skämtsam, som kan prata med utan att vara rädd för. Men inte vara så skämtsam så att ingen tar en på allvar. Att vara allmänbildad och vara intresserad av barnen och ha tålamod om någon inte förstår något. Inte bara strunta i att hjälps barnet. Det är ju trots allt barnen som ska lära sig, vi är världens framtid!

    En bra elev ska vara vänlig och göra som läraren säger: Att sitta stilla på stolen i klassrummet och inte bråka. Behöver läraren säga till eleven får man acceptera det utan tjafs. Men det är en annan sak att ARGUMENTERA emot något, utan att tjafsa. Såklart ska man inte vara passiv och inte säga något, man ska vara angelägen att delta i lektionen. //Lisa :D

    SvaraRadera
  14. 1. ´´Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara.´´

    Jag valde detta stycket för att det var häftigt att se hur en person med hög status, bara kan falla till botten på en sådan kort stund.

    2. Jag tycker att Mats har det för stökigt på lektionerna för att det är för högljudet i klassrummet.

    En bra lärare ska kunna vara snäll och hantera olika situationer på ett bra sätt, men den ska också kunna säga till ifall någon har gjort fel. En lärare ska behandla alla lika.

    Elever ska ge respekt till alla andra i klassrummet och följa den gyllene reglen.

    // Karl

    SvaraRadera
  15. 1. ''Så var det dags för killarnas 'Stairways To Heaven'. Som alltid när killarna äntrar scenen jublar alla redan i samma ögonblick som de blir synliga. Som om de automatiskt är mycket bättre än allt annat. Tjejerna i publiken skrek och tjöt välkomnande och uppmuntrade som om det handlade om internationella popstjärnor, precis på samma sätt som vi själva brukade göra.''

    Jag valde detta stycket för att jag har märkt att ibland så blir killarna helt uppspelta och tycker att ingen annan är bättra än dom. Men sen senare eller innan tycker de att då t.ex. tjejerna är bättre och för att få dem att känna, nej vad dåliga vi var, så visar dem attityd var att sänka deras mod.

    2. Jag tycker verkligen inte att Mats verkar ha koll på sina lektioner. För att han varken ser eller hör när något händer hos killarna för att han fokuserar mer på att hitta fel hos tjejerna och det tycker inte jag är rättvist. För att det kan leda till om han bara koncentrerar sig på oss, blir risken väldigt stor att killarna börjar göra mycket mer och även farligare saker och om inte Mats ser det kan det gå illa för honom och då kan det gå illa för skolans rykte, om skolan inte har något bra rykte leder det sedan vidare att det kanske inte får in så många barn och då får dom kanske lägga ner skolan och då blir det fler barn på andra skolor. Då kanske inte personalen räcker till och då får man hyra in fler och då blir det dyrare som sedan kan leda till att kommunen får lägga pengar på det istället för att kanske bygga hus osv.
    En bra lärare för mig är...
    ...när dom kan få respekten i början av eleverna så de inte fjäskar i början och sedan blir strängare och strängare för då kommer de aldrig få elevernas respekt. Ha tydliga instruktioner så att det inte blir några missförstånd och även se till så att alla behandlas lika. Det är väldigt svårt tror jag som lärare men man kan alltid göra sitt bästa. Sen om hela klassen har varit duktiga, alla har gjort sina läxor ska man få beröm utav läraren så att man blir motiverad att göra mer så känner man sig viktig.
    Elevernas ansvar i klassrummet med ordningen är ju också väldigt viktigt för om inte var och en sköter sitt så blir det sämre lektioner och om man inte fokuserar på sig själv och bara fokuserar på andra orkar man inte med sitt egna eller så missar man mycket av lektionerna. Sen för att alla ska trivas måste man tänka på hur man beter sig själv mot andra och hur andra beter sig mig mig. Jag tycker att det är mycket som ska passa in för att allt och alla ska blir nöjda!

    SvaraRadera
  16. 1. "Jag ville verkligen säga något. jag fick plötsligt blixtrande huvudvärk, en bultande kramp i hela hjärnan som kändes som om den kokade och en brännande känsla i strupen och bröstet, av allt jag ville säga, alla ord, alla sanningar, all min vrede. Jag ville ställe mig upp och försvara vårt handlande, jag ville ställa mig upp och säga allting som jag lärt mig om makt och förtryck - men jag kunde inte. Jag kunde inte. Trots att det kändes som att det bara var just jag som kunde göra det! Det verkade inte möjligt att någon annan skulle göra det. Det var jag som hade orden, tanken, ilskan. Men jag hade inte modet. Ingen hade det. Bara Saga. Och hon var trött nu."
    Jag valde det stycket eftersom jag verkligen kan föreställa mig känslan av den där brännande, kokande, dunkande ilskan som bara väntar på att få komma ut ur munnen som forsar av sanningar som ingen verkar bry sig om. Just att man kan gestalta det så bra som hon gjort här är fascinerande, och får mig att kunna relatera till det - trots att jag aldrig känt en ilska som är fullt så extrem. Det är också där som man förstår på allvar att Saga tröttnat, och att hon inte längre kommer orka hjälpa till längre - trots att det är just här tjejerna behöver hjälpen som mest, nu när allting håller på att falla sönder.
    // Emma

    SvaraRadera
  17. 2. - Jag tycker att Mats ordning i klassrummet är rätt oacceptabel, eftersom han säger åt dem med en ilska som är ungefär lika kraftfull som den dagisfröknar använder när ett litet barn häller för mycket ketchup på köttbullarna. Han ger inte eleverna som verkligen vill koncentrera sig och faktiskt förstått att skolan är till för att lära sig saker chansen, och verkar inte heller se skillnad på matteprat och lek. Eller, han kanske gör det, men är för rädd för att bry sig. Men sen när Saga och de som faktiskt ville koncentrera sig, men inte kunde på grund av ljudvolymen, ville gå ut och sätta sig för att få lite lugn och ro, då blev han ju sur - trots att de hade rätt. Han borde ha tänkt efter en stund, och då insett att det faktiskt ligger något i vad Saga säger, och börja säga till alla på riktigt. Annars tar han inte sitt ansvar som lärare, eftersom han egentligen ska göra sitt yttersta för att hjälpa eleverna att lära sig saker.

    - En bra lärare ska vara sträng, men inte taskig, positiv, men mänsklig och framför allt kunna vara ärlig och erkänna sina fel. En bra lärare måste få eleverna att känna sig trygga, och se på alla som elever, personer och levande människor med stora möjligheter och personligheter - oavsett kön. Läraren måste också få alla att känna sig trygga, och sedda, och lyssna på allas åsikter och ta kritik på rätt sätt istället för att ropa: "NEJ! DU HAR FEL!" utan att tänka efter med förklaringen "jag har aldrig fel, jag är lärare." Alla gör ju fel, och man måste kunna stå för det. En bra lärare skulle lyssna på Saga, och försöka se det ur olika perspektiv för att förstå hur hon ser det. Sedan skulle hon förhoppningsvis göra någonting åt det.
    Men det är också viktigt att läraren kan sin sak och sitt ämne, eftersom det är det man vinner på i slutändan. Meningen med skolan är ju egentligen att man ska få en bra utbildning, och ser man det ur det perspektivet spelar det ju egentligen ingen roll om man känner att läraren är den mest rättvisa människan på jorden - det är ju betyget som är viktigast. Så får man ingen bra utbildning så kan man kanske inte få något jobb, vilket oftast har rätt tragiska följder.
    Så den ultimata läraren är alltså både motiverande, klok och duktig på att vara... ja, "lärare".

    - Elevernas ansvar i klassrummet är större än man kan tro, eftersom det faktiskt i grund och botten bara är vi som faktiskt ska lära oss saker. Lärarna är ju bara anställda för att ge oss förutsättningarna, och motiveringarna. Vill vi att det ska vara tyst och mer arbetsro, så är det ju bara vi som kan påverka det. Och det är bara vi som kan påverka våra egna betyg. Det är vi elever, och inte lärarna, som kan påverka miljön och stämningen i klassrummet, trots att lärarna ofta hjälper oss med lite tjat. Men det kan inte tvinga oss till att lära oss saker, så att har vi bestämt oss för att inte lära oss mer, så kan de inte hjälpa oss med annat än genomgångar, som vi kan välja att ignorera. Och vill vi inte lugna oss, utan dansa på borden och skrika, så kan de faktiskt inte tvinga oss att sitta på våra platser. Men det sistnämnda exemplet är ju kanske lite överdrivet, med tanke på att det antagligen skulle kunna sluta med revolt från elevernas sida, och förhoppningsvis omöjligt eftersom de flesta människor åtminstone har en gnutta förstånd och empati inom sig.

    // Emma

    SvaraRadera
  18. 1) "Björn avbröt och ropade på killarna. Men de vägrade komma tillbaka. De sa att de hellre väntade i korridoren tills det var deras tur att repa. Säg till när det är vår tur ,sa David vi behöver inte höra på det här. Mimi stod där i strålkastarskenet, hon såg spenslig och smal ut i bakifrån, en svart figur i motljuset med en lysande gloria kring håret. Jag tyckte synd om henne" Jag valde det här stycket för att det visar hur nonchalanta killarna och att dem bara tänker på sig själva. dem fattar inte att man blir ledsen när någon bara lämnar och säger "vi behöver inte höra det här"

    2) - Jag tycker att Mats borde sluta vara så mesig och säga till riktigt och inte bara på tjejerna men det är inte så bra att sprida ut sig i skolan för då vet inte läraren om men sitter i t.ex gympasalen eller hemma.
    - En bra lärare för mig är en lärare som är snäll men ändå rättvis. Den ska skämta mycket men ändå inte överdrivet för att man är ju ändå i skolan för att lära sig saker.
    - Eleverna ska inte springa iväg utan stå upp och säga till sina klasskompisar om dem inte lyssnar så säg till läraren. Om även inte det hjälper så ska man nog säga till rektorn.

    /\/\/\/\/\/\/\/\/EMANUEL

    SvaraRadera
  19. 1 Det gjorde riktigt förbannat ont i kroppen. Vi teg allihop. Och gav de andra fritt spelrum att ösa skit över oss. Vi fick veta att allt var vårt fel. Ingen skällde på killarna. Vi va de svarta fåren. Vi var griniga, lättstötta, osolidariska, egoistiska, barnsliga, larviga, omogna, provokativa, icke-konstruktiva, överspända, fåniga, fåniga, fåniga de, lärarna,rektorn och killarna i en enad kör. Och TJATIGA. Jävla gnälltjatiga bitches. Och nu skulle de ringa hem och tala med våra föräldrar. Inte killarnas. Våra.
    Jag valde detta stycket eftersom när tjejerna väl lär sig att ta plats, göra det som lärarna alltid sagt till dom att göra, blir dom genast klagade på. Bara för att dom gör det killarna alltid gjort. Hade lärarna någonsin ringt till deras föräldrar för deras uppförande? Varför ska dom få stöka omkring och inte tjejerna? Och dom förväntar sig alltid att tjejerna ska göra som lärarna vill och använder det för att täcka upp det killarna gör. Dom förväntade sig aldrig att killarna ska göra sitt bästa utan öser dom med beröm när dom gjort något som tjejerna gör varje dag. Dom berömde aldrig tjejerna för det eftersom dom visste att tjejerna skulle stå på deras sida och inte kräva beröm för det dom gör.

    2 - Nej, jag tycker inte att Mats har någon ordning i klassen eftersom för det första säger han aldrig till killarna på skarpen för att dom är högljudda och stökiga. Han trivs sig i den miljön där killarna får göra vad dom vill bara han inte ska behöva säga till dom. Han fattade aldrig modet till det eftersom han visste att dom skulle tjabba emot. Och när tjejerna bestämmer sig för att inte lyda Mats(även fast dom gör det för sin egen utbildnings skull) får han nog. Han vill inte hoppa ur sin rutin. Han vill ha det "lugnt" och normalt i sin klass. Utan några konflikter.

    - En bra lärare ska vara snäll men ändå lagom sträng för att kunna säga till när något går över gränsen, men ändå inte bli alldeles för arg bara för att man själv är på dåligt humör. Ska kunna vara pålitlig, förstående och rättvis och att aldrig välja någons parti. Ska behandla alla lika och ska alltid lyssna på alla. Ska låta alla få prata och inte bara välja de högljudda. Ge alla chansen för att känna sig hörda och synliga. När dom märker att en konflikt uppstår ska alla få säga någonting. I diskussioner ska alla vara delaktiga men man ska ändå inte pressa någon till att säga något.

    - En elev har som ansvar att ge alla den arbetsro dom behöver, alltså inte störa för då får man själv inte någonting gjort och alla runt omkring dig blir påverkade. Ska se alla på samma sätt, inte betygsätta någon för deras kön, religion, utseende o.s.v. Ska kunna hjälpa vem som helst när dom behöver det. Låta alla vara med. Om man märker att någon är utanför eller blir mobbad ska man säga till någon, kanske prata med personen först om dom också upplever det så. Ska kunna trösta, berömma och respektera alla för hur dom är och för deras handlingar.
    / Amanda

    SvaraRadera
  20. ”Du gav mig ett uppdrag. Du ville att jag skulle inspirera de andra tjejerna att ta mer plats. Du och de andra lärarna hade insett att det är förbannat ojämlikt och orättvist här i vår klass. Jag tror inte att världen är emot min personlighet, jag bara ser bristerna och du har bett mig om att se dem. Men du är lika hycklande som de andra. Ni vill inte se någon förändring-egentligen. För det blir mycket jobbigare för er när vi slutar vara snälla och rara och accepterande. och det är jävligt jobbigt, Olle, att inse att man inte är så förbannat medveten själv, utan bara lärt sig att rapa upp en massa fina formuleringar, eller hur? Visst är det jävligt jobbigt, Olle, att inse att man är en omedveten förtryckare själv, trots allt fint man kan utantill?”


    Jag tycker att detta stycket är väldigt gripande. Lärarna säger att det ska vara så här, fast när det blir så är det fel och dom blir arga. När saga berättar det blir dom helt knäckta och vet inte vad dom ska säga när sanningen kommer fram. Man blir både förtjust och uppröd när man läser det. Jag tycker det är väldigt bra skrivet av författaren. Man är inte van vid att se händelser från sådana här perspektiv.


    -Jag tycker inte att Mats har tillräckligt med ordning i klassrummet eftersom man ska kunna jobba utan att bli störd av dom andra. Han måste få det tyst och arbetsro. När det är några som skriker kan man inte fokusera sig på sitt arbete utan måste ta hem matten och jobba hemma. Bara för att det är några som inte bryr sig om lärandet är det väldigt hänsynslöst att förstöra för dom andra som försöker jobba. Det är ju onödigt att gå till skolan om man ändå inte lär sig något utan måste göra jobbet hemma. Men det är ju ändå Mats uppgift som lärare att styra upp så mycket han kan så att det blir en lugn arbetsmiljö.
    Man är ju i skolan för att lära sig.


    -Jag tycker att en bra lärare ska se till så att arbetsmiljön i klassrummet inte är stökig. Man ska kunna jobba utan att bli störd av alla. Det är ju viktigt att man lär sig saker eftersom mycket av livet bygger på en bra utbildning så att man kan få ett bra jobb och försörja sig. Om läraren inte kan få dom stökiga eleverna att arbeta ska hen i alla fall se till att dom eleverna som vill jobba ska få möjlighet till det. Läraren ska se till att alla ska få samma förutsättningar att lära sig.


    -För att det ska vara lugn och ro i klassrummet måste eleverna visa varandra respekt och inte störa dom andra i arbetet. Man måste få chansen att lära sig alla saker man behöver kunna i livet. Om några elever då sitter och pratar på lektionen så kan dom andra inte lära sig saker vilket kan leda till att man inte får det jobbet man vill ha.


    //Livia :)

    SvaraRadera
  21. Stycke:

    "Men det går ju inte att arbeta här! Jag vill arbeta medans jag är i skolan!" protesterade Saga och plockade ihop sina saker. Flera av oss andra följde hennes exempel och började också plocka ihop våra saker, Tova och Filippa och Elin och Selma också.

    "Nä-ä! Det förbjuder jag! Ni får inte lämna klassrummet!" insisterade Mats.

    "Vem bestämmer det?" frågade Saga

    "Det gör jag."

    "Varför det?" frågade Saga

    "För att vi har mattelektion och jag är er mattelärare!"

    "Det märks inte!"

    "Sluta dumma dig. Du vet mycket väl att du ska vara här. Det är skolplikt här i landet! Och du ska lyda."

    "Det är inte konstruktivt att lyda dig. Det är slöseri med min tid!" sa Saga och Mats haka började hacka upp och ner som om han hoppades att själva den upprapade rörelsen skulle få hans strupe att frambringa ett bra svar, men ingenting kom ur munnen på honom och hans ögon blev klotrunda av förvåning.

    Nästan alla tjejer var nu redo att gå, även de som suttit och pratat.

    "Förresten har väl skolan en plikt mot mig?" fortsatte Saga. "Så nu går jag så jag kan göra min plikt i skolan, vad spelar det för roll vilken kvadratmeter jag sitter på?"




    Jag valde att ta denna konversationen/tjaffset för att jag tycker att det är så intressant att en lärare kan säga inprensip att man ska sitta i skolan och inte lära sig något för att läraren inte tar eleverna seriös, att man ska sitta och roa sig och i ca. åtta timmar och ha fritidsgård! Jag reagerar också på att Mats ger de som satt kavar en liten "stjärna" för att de ville sitta kvar. Skolan är ju man inte i för lärarens skull, man är ju där för att lära sig och knäcka "skolkoden". Om man är där för sin egen skull blir det nog också lättare att koncentrera sig på sitt och lyssna och lära sig av lärarens undervisning.




    Jag tycker att en lärare ska vara snäll, lugn, trevlig, men jag tycker också att en lärare ska sätta stopp om det blir för mycket ljud och absolut sätta stopp för genus i en klass så fort man får höra/se ens en liten gnutta av genus så att alla känner sig välkommna och respekterade överallt i skolans omkrest, men också hemma och överallt annars men det är ju inte så lätt för en lärare att se/höra/göra något åt det om det är utanför skolan/skoltid.




    En lärare ska se till att det är ordning i klassen och se till att alla får den tid/lugn i en klass som varje indvid behöver för att kunna arbeta. Men det är klart att eleverna också har en stor del av ansvaret av sig själva och deras ljudvolym, man ska ju följa de regler som finns och inte göra så eller så så för att den andra fick det!

    // Maja


    SvaraRadera
  22. 1. i allá fall så genomförde Tova den där danslektionen. Och alla tyckte det var roligt. Till och med Ludde och David och leo och Simon och Fabian och Bastian och hela gänget killar.
    Jag tog det stycket för att alla äntligen gjorde något tillsammans utan specciela gäng.
    2. Jag tycker att det inte är tillräckligt lugnt för alla pratade och lekde.
    En bra lärare måste säga till om alla pratar men ska även låta eleverna prata lite om man jobbar samtidigt då blir det bra för alla, fast om du har en klasskamrat som stör sig kan man sätta sig någon annan stans eller ta på sig hörlurar.
    Elevernas ansvar är att få jobbet gjort och ha en bra stämmning.

    SvaraRadera
  23. Vilka fantastiska kommentarer ni har! :-) Det märks att ni har tänkt igenom vad ni tycker och hittat era egna argument. Ni kan också förklara era åsikter på ett bra sätt! / Åsa, Ellas mamma

    SvaraRadera
  24. 1.Jag har valt stycket. Pappa kan komma hem och läsa tidningen. Vad gör mamma då? Jo, hon stryker eller förhör oss på läxor eller planerar matinköpen. Eller städar badrummet. Han säger "jag jobbar" och så läser han tidningen. Jag har inte kommit hem ännu. Bara fysiskt."

    Jag valde detta stycke för att det tror jag inträffar i många sammanhang det är ofta tjejer som får städa hus och så papporna jobbar sent och när de kommer hem så sätter de sig och läser eller kollar på TV.

    2. En bra lärare ska ha koll på saker och ting så att det inte blir för stimmigt i klassrummet. Fast det är också upp till eleverna. De måste sköta sig själva inte att fröknarna säger till hela tiden speciellt de större måste visa att de är lite mognare. Så därför är de ju inte bara fröknarna som ska hålla koll de är ju också eleverna som ska hålla koll på sig själva.

    SvaraRadera
  25. Ni tjejer! :D förra kommentaren skriven av // Joar! :D

    SvaraRadera
  26. 1. ´´Hon ryckte åt sig axeln och hennes blick kastade brinnande spjut mot mig. -Du fattar ingenting! fräste hon med förakt. -Jävla töntjävel!
    konstaterade hon och såg skeptiskt beklagande på mig. Det höll jag med om. Så gick hon. Först med arga och beslutsamma steg, men sedan var det som om hon tappade styrfart och vinglade till, sedan tog hon sats och fortsatte på samma kantiga vis som nyss men jag såg att hon grät. Hon gick åt vänster utanför skolgården med ansiktet riktat rakt fram, och jag stod bara där rakt upp och ner och glodde på henne, och plötsligt tittade hon på mig. Hon såg så arg ut så att jag blev kall i magen. -Du är så jävla dum! skrek hon bara.´´
    2. En bra lärare ska ha koll på saker och ting så att det inte blir för stimmigt i klassrummet. Fast det är också upp till eleverna. De måste sköta sig själva inte att fröknarna säger till hela tiden speciellt de större måste visa att de är lite mognare. Så därför är de ju inte bara fröknarna som ska hålla koll de är ju också eleverna som ska hålla koll på sig själva.

    men ansvaret ligger på eleverna

    //carl

    SvaraRadera